Spring naar inhoud

Onze organisatie

Algemeen

Onze missie, visie en doelen zijn ambitieus. We willen een overzichtelijke en transparante organisatie, waar de basis op orde is. En waar medewerkers met plezier en energie naar hun werk komen, elke dag weer. Bij Lefier willen we een sfeer creëren waarin je oprecht kunt zeggen: “hier voel ik me thuis”.  

4.1 Onze basis duurzaam op orde

Van ‘corset’ naar ‘soepele pasvorm'. Medewerkers voelen zich gesteund door gebruiksvriendelijke systemen en klantgerichte processen, die houvast én ruimte bieden. Daar gaan we voor!

Ons Nieuwe Fundament

Op 15 december 2023 is Lefier overgegaan op een nieuwe versie van het primaire softwaresysteem: Empire. Het programma dat hiervoor is ingericht heet Ons Nieuwe Fundament. Deze overgang heeft in de eerste maanden van 2024 veel impact gehad op een groot deel van de organisatie. Het was wennen aan de nieuwe omgeving en een aantal functionaliteiten was echt minder geworden. Er is hard gewerkt om verbeteringen door te voeren die gedurende het jaar ook tot een beter werkend systeem hebben geleid. 

Samen gestructureerd werken

Uit het Fier!-onderzoek blijkt dat medewerkers steeds beter met onze nieuwe processen kunnen werken, maar ook behoefte hebben aan verdere verbeteringen. Daarom zetten we gezamenlijk in op continu verbeteren vanuit het perspectief van onze huurders.

We hebben ons procesboard verder geprofessionaliseerd, waardoor proceseigenaren nu integraal en multidisciplinair verbeteringen bespreken en beter prioriteren. Een groot deel van onze processen is vastgelegd in het proceshuis, maar we moeten nog verder ontwikkelen in het monitoren van de uitvoering.

Dankzij de feedbackmogelijkheid in ons proceshuis weten we steeds beter wat werkt en wat aangepast moet worden. Deze feedback wordt frequent besproken wat helpt bij het gemakkelijker en effectiever prioriteren.

In 2024 hebben we de eerste stappen gezet in Lefier Focus, waar we gestructureerd werken aan het verhogen van huurderstevredenheid en bevlogenheid van medewerkers. Via klantonderzoeken hebben we de stem van de huurder opgehaald, wat ons beter inzicht heeft gegeven in de impact van onze processen. Hierdoor kunnen we gerichter sturen op verbeteringen.

Naast managementontwikkelingen zijn steeds meer collega’s opgeleid in continu verbeteren en wordt er op diverse afdelingen actief gewerkt met verbeterborden om de voortgang te borgen.

Continu verbeteren

In 2024 hebben we ons proceshuis verder gevuld en een wendbare ICT-omgeving gecreëerd. Hierdoor kunnen we nieuwe technologieën implementeren voor betere dienstverlening aan onze huurders.

Data speelt een steeds grotere rol in onze strategie. Lefier streeft naar een dataorganisatie waar data een bron van kennis en innovatie is. Door een duurzame dataorganisatie en -structuur op te zetten, willen we onze efficiëntie en tevredenheid van huurders en medewerkers verbeteren. We streven naar vaker in één keer goed voor zowel huurder als medewerker.

Duurzaam bedrijfsmodel

Het duurzaam prestatiemodel van woningcorporaties staat op de lange termijn onder druk. Dit wordt veroorzaakt door de grote maatschappelijke opgaven rond de beschikbaarheid van voldoende betaalbare woningen, de verduurzaming van het bezit, de leefbaarheid van wijken en buurten en de betaalbaarheid van wonen. De beschikbare middelen staan niet altijd in verhouding tot de opgaven. Financiële sturing is van belang om de financiële middelen zo doelmatig mogelijk in te zetten. Bij het beoordelen van de financiële positie wordt gekeken of we in staat zijn om op zowel de korte als de lange termijn ons bezit in stand te houden en onze maatschappelijke opgave uit te voeren. De Interest Coverage Ratio (ICR) meet hoe vaak we vanuit de operationele kasstroom de verschuldigde rente kunnen betalen. Het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) en de Autoriteit woningcorporaties (Aw) hanteren een norm van 1.4. Lefier stuurt zelf op een interne signaalwaarde van 1,6 voor de éénjaarsperiode.  

De onderhoudskosten en bedrijfslasten hebben een relatief groot aandeel in de kostenstructuur. In 2024 zijn we gestart met het projectmatig verbeteren van de kwaliteit van onze meerjarenbegroting voor onderhoud. Hiermee hebben we eerste stap gezet in het verbeteren van het voorspellend vermogen van onze uitgaven voor onderhoud. Daarnaast blijven we scherp aan de wind zeilen ten aanzien van onze bedrijfslasten. Het project Contract- en leveranciersmanagement (CLM) helpt ons om te sturen op de kwaliteit van de dienstverlening en de financiën. Dit heeft ook een positief effect op onze beïnvloedbare Bedrijfslasten en de wens om een B-score te behouden.

Personele bezetting incl. verdeling man/vrouw in de top en subtop

4.2 Onze werkgemeenschap: vitaal, trots en toegewijd

Van ‘taakomschrijving’ naar ‘eigenaarschap’. Medewerkers kennen hun aandeel in het succes van Lefier en krijgen en pakken ruimte om daarnaar te handelen. Daar gaan we voor!

Energieke medewerkers

In 2024 hebben we opnieuw het medewerkerstevredenheidsonderzoek Fier! uitgevoerd. Lefier scoorde een 7,3 op bevlogenheid, wat aantoont dat onze medewerkers tevreden, trots en geïnspireerd zijn. De score van 8,3 op het gevoel van thuis voelen bij Lefier bevestigt dat we een veilige en fijne werkomgeving bieden, zowel voor collega’s als huurders.

Onze werkenergie scoorde een 6,7, terwijl we streven naar een 7,5. Deze lichte daling benadrukt de noodzaak van gerichte acties. Dankzij onze datagedreven aanpak weten we welke factoren werkenergie beïnvloeden en waar verbeterkansen liggen. Drie belangrijke pijlers zijn:

  • Efficiëntere werkprocessen;
  • Betere samenwerking;
  • Eenvoudiger vinden van informatie.

In 2025 gaan we hier gericht mee aan de slag. 

Interne zichtbaarheid en verbinding

In 2024 hebben we de zichtbaarheid en verbinding binnen Lefier vergroot. Door de groei van de organisatie en verspreiding over vier gebieden, is samenwerking tussen afdelingen essentieel. We hebben diverse initiatieven ingezet om de zichtbaarheid van management en directie te vergroten, zoals meer aanwezigheid op de werkvloer, deelname aan werkoverleggen, en interactieve sessies zoals kickstarts en T-terugkoppelingen. Het Lefier zomerfeest bracht medewerkers samen en versterkte het gevoel van verbondenheid.

Verzuim

Het verzuimpercentage van 2024 is gestegen naar 6,1%. Met name bij vastgoed en wonen & wijken is een stijging te zien in langdurige verzuimdossiers. We zien bij deze directies een daling in de meldingsfrequentie en een stijging in de verzuimduur en het nulverzuim. Bij Bestuur, S&S en financiën & ondersteuning is het verzuimpercentage vanaf mei 2024 ten opzichte van 2023 aanzienlijk lager. 

In 2025 blijft verzuim een belangrijk aandachtspunt. Met de nieuwe werkwijze van Zorg van de Zaak, waarbij in de eerste week van verzuim drie vragen worden gesteld aan zowel de medewerker als de leidinggevende over het verloop en de verwachtingen, kunnen we nog eerder ingrijpen bij vermoedens van langdurige uitval.

Strategische personeelsplanning

De strategische personeelsplanning moet Lefier helpen om inzicht te krijgen in de ontwikkelbehoeften en de ontwikkelnoodzaak van de organisatie op de verschillende vakgebieden binnen Lefier. In 2024 hebben alle managers de verwachte ontwikkelingen voor de komende drie jaren in kaart gebracht. De volgende stap is om een analyse te maken van het eigen team en te kijken naar de individuele ontwikkelbehoefte en noodzaak per medewerker. Als deze analyses worden samengebracht in één overzicht, waarmee het management gezamenlijk kan vaststellen waar en welke ontwikkelbehoefte en/of noodzaak het grootst is. 

Positionering Lefier binnen de noordelijke arbeidsmarkt

Ons doel is om Lefier beter te positioneren op de Noordelijke arbeidsmarkt, zodat we makkelijker goede mensen vinden die bij ons willen werken. Hierdoor kunnen we snel onze vacatures invullen en zijn we minder afhankelijk van (tijdelijke) externe inzet. Dit betekent dat we onze zichtbaarheid, herkenbaarheid en aantrekkelijkheid verhogen. Ondanks dat het, vanwege de krapte op de arbeidsmarkt, niet altijd makkelijk is om de juiste mensen te vinden, zijn wij er toch elke keer in geslaagd.

Versie: v8.2.40

Software voor digital-first corporate reporting

Creëer op efficiënte wijze publicaties die impact maken

Met iwink.report maak je publicaties op een eenvoudige en efficiënte manier. Je bespaart tijd, fouten en stress. Vanuit één plek publiceer je naar een volwaardige webversie, PDF en iXBRL-bestand. Zo geef je lezers de best mogelijke ervaring.

Meer over iwink.report