Verslag ondernemingsraad
De Ondernemingsraad van Lefier kijkt tevreden terug op 2024. Het jaar begon met de spannende overgang naar de nieuwe versie van Empire, waarmee de afronding van Ons Nieuwe Fundament in zicht kwam. Na de overgang bleek er nog een aantal kleinere en grotere bugs te moeten worden opgelost, waarover we ons regelmatig lieten bijpraten door de programmamanager. Maar er speelde meer. Zoals de bouw van het proceshuis en de gevolgen daarvan voor de organisatie, waarover we ons door de projectleider lieten informeren.
Al met al kijkt de OR terug op een jaar waarin de samenwerking met de bestuurder, de bestuurssecretaris, de managers en de Raad van Commissarissen goed verliep, we elkaar niet hebben verrast en we als OR op een professionele wijze onze collega's hebben vertegenwoordigd.
Samenstelling
De ondernemingsraad bestaat uit negen OR-leden: Cindy Vugteveen (voorzitter), Sietze Bosman (vicevoorzitter), Janna Speelman, Eddy de Vries, Gijs Bosman, Ellen Stutterheim, Jessica Kajuiter en Edward de Winter. Voormalig lid Riëm Kamphuis heeft Lefier, en daarmee ook de OR, verlaten. Na een verkiezingsronde is Judith Smith in november officieel geïnstalleerd als nieuw lid van de OR. Miriam Buutkamp heeft besloten de aanbieding voor een vaste aanstelling niet aan te nemen, zij blijft graag ZZP’er. Naar aanleiding van dat besluit is een vacature uitgezet voor een nieuwe ambtelijk secretaris. Hanna Knegt (voormalig directiesecretaresse van directeur Wonen en Wijken) is op de functie aangenomen. Zij is per 1 januari 2025 voor twaalf uur per week in deze functie in dienst bij Lefier.
Ontwikkeling
In 2024 hebben de OR-leden twee trainingen gevolgd. Op woensdag 20 maart hebben zij een teamvorming- en ontwikkel-dag gehouden. Tijdens deze dag werd er gekeken naar persoonlijke ontwikkeling, de rol van een OR-lid en de bijdrage van de OR aan de organisatie. We zijn trots op ons werk als OR en willen dit graag actief delen op ons intranet.
Deze dag heeft veel inzichten opgeleverd over wat al goed gaat en waar verbeteringen mogelijk zijn. Op basis van deze dag zijn diverse actie- en aandachtspunten genoteerd die gedurende het jaar tijdens de OR-vergaderingen besproken zijn. Daarnaast heeft de OR in november de training ‘Lezen van financiële stukken’ gevolgd. Deze training heeft handvatten gegeven voor de OR om o.a. het financieel jaarverslag goed te kunnen lezen en heeft inzichten gegeven waar de OR op moet en mag letten bij dit soort stukken. Het team dat de portefeuille ‘financiën’ onder zich heeft, heeft naar aanleiding van deze training diverse concrete vragen en punten opgesteld die volgens hen aandacht of uitleg behoeven.
Transparante samenwerking
De ondernemingsraad van Lefier heeft bewust gekozen voor een open en transparante manier van werken. Met de bestuurder, Elles Dost, is in het verleden de afspraak gemaakt elkaar niet te verrassen. Wanneer er twijfel bestaat over bepaalde bestuursbesluiten, spreekt de OR dit in een vroeg stadium uit en de OR wordt op haar beurt ruim van tevoren door de bestuurder ingelicht over zaken die de OR aangaan. Dat maakt dat er, mede dankzij een tweejaarlijks BOT (Benen Op Tafel) -overleg, een goede verstandhouding bestaat tussen OR en bestuurder. Als OR zijn we hier trots op en zetten we ons in om deze fijne samenwerking te houden.
Vergaderingen
Ook in 2024 vergaderde de OR op alle vier de vestigingen van Lefier om zo zichtbaar en bereikbaar te zijn voor onze collega's. De onderstaande vergaderingen stonden op het programma:
- Interne OR-vergaderingen
- Overlegvergaderingen tussen de OR en de bestuurder. In 2024 hebben er zes overlegvergaderingen plaatsgevonden
- Artikel 24-overleg/najaarsoverleg met de bestuurder, een afvaardiging van de RvC en de OR
- BOT-sessies (Benen Op Tafel, informeel overleg tussen de OR de bestuurder)
- HR-overleg tussen de OR-werkgroep en een afvaardiging van het HR-team en de ARBO-coördinator
- Twee OR-leden zijn aanwezig geweest bij de startbijeenkomst van de maatschappelijke visitatie, die begin 2025 zal plaatshebben
Themagroepen
De OR heeft bepaalde onderwerpen toegewezen aan zogenoemde portefeuillehouders van de OR. Op deze manier kan er efficiënt gewerkt worden en kunnen bepaalde onderwerpen in kleine groepen worden behandeld. We hebben onder andere de portefeuilles HR, Financiën en Arbo-zaken.
De OR haakt regelmatig aan in reguliere werkgroepen en overleggen rond bepaalde thema’s. Zo zijn wij al vroeg betrokken bij beleid- en besluitvorming. Eventuele advies- of instemmingsverzoeken komen daardoor voor ons niet als verrassing, maar als een logisch gevolg van onze betrokkenheid. Voorbeelden hiervan in 2024 zijn de overleggen rond het thema veiligheid medewerkers/agressie in de wijk, overleggen rond het aanbestedingstraject nieuwe Arbodienstverlener en het medewerkerstevredenheidsonderzoek onder de noemer Fier!
Adviesaanvragen
In 2024 zijn er geen adviesaanvragen behandeld.
Instemmingsverzoeken
In 2024 heeft de OR ingestemd met vier instemmingsverzoeken:
- Arbo dienstverlener
- BHV- en BNP-plannen
- Contract- en leveranciersmanagementbeleid
- Regeling ziekteverzuim (ingediend in 2023 maar afgehandeld in 2024)
Zowel de instemmingsverzoeken als de reactie van de OR zijn te vinden op onze intranetsite.
Bespreekpunten
Onder andere de onderstaande zaken zijn in 2024 in de OR aan bod gekomen:
Op HR- en Arbogebied:
- On- en offboarding proces
- PGB-budget/ vitaliteitsbudget
- Evaluatie Functiehuis
- LEFgesprekken (beoordelingsgesprekken)
- Aanbestedingstraject Arbo-dienstverlener
- Herijking Flexpool
- Optimalisatie Lefier academy
Op financieel gebied:
- Jaarplan incl. begroting
- Tertiaalrapportages
- Benutting WKR-budget
Overige bespreekpunten:
- Fier!
- Kwaliteitsmonitoring
- ONF
- Procedure Interne Vertrouwenspersoon
- Procesmatig werken/ Proceshuis
- Projectplan Incasso
- Verduurzaming
- Verkiezingen nieuw OR-lid
Vooruitblik 2025
Als ondernemingsraad blijven we ons in 2025 richten op verbinding, betrokkenheid en medezeggenschap met en voor de medewerkers en organisatie. Een aantal zaken blijft onze aandacht houden als logisch vervolg op lopende zaken uit 2024: denk aan het medewerkerstevredenheidsprogramma Fier!, kwaliteitsmonitoring van de klantenservice en het procesmatig werken. Daarnaast zullen we kritisch kijken naar de tertiaalrapportages en het jaarplan van 2026. Ook op HR-gebied volgen we een aantal ontwikkelingen nauwgezet, zoals de toetsing binnen de organisatie van ‘mismatch'- functies, de herwaardering van enkele functies en de, naar verwachting, start van de herziening van het functiehuis door Aedes.