8.1. Algemene Governance-principes
Lefier staat midden in de samenleving. We dragen zorg voor een goed en betaalbaar (t)huis. Dat doen we op een krappe woningmarkt, met de inzet van maatschappelijk geld. We willen daarom doen wat écht nodig is. Daarbij hechten we veel waarde aan een goed en transparant ondernemingsbestuur.
Aedes, VTW en Governancecode woningcorporaties 2020
Lefier hanteert en ondersteunt de principes van de Governancecode woningcorporaties 2020. Dat doen we als lid van branchevereniging Aedes en van de vereniging van toezichthouders in woningcorporaties (VTW). In de Governancecode staan normen voor goed bestuur & toezicht, transparantie, de manier waarop we verantwoording afleggen aan de samenleving en de manier waarop we met ons geld omgaan.
Governancekader Lefier, toezicht en toetsing
Het speelveld van bestuur en raad van commissarissen (RvC) van Lefier wordt gevormd door een toezichtkader. Intern door onze eigen statuten en reglementen, maar ook door externe wet- en regelgeving. Om te helpen waarborgen dat Lefier haar maatschappelijke taak op de juiste wijze vervult, hebben we alle uitgangspunten, regels voor het bestuur, het toezicht en het gedrag van de organisatie beschreven in het ‘Governancekader Lefier’.
Het hart van ons toetsingskader is het Ondernemingsplan 2021-2025, met als ondertitel ‘Samen het verschil maken voor een betere buurt’. In dat plan staan onder andere missie en visie van Lefier, de ambities en de meerjaren doelen, de richting waarin we ons willen ontwikkelen. Het plan is één van de toetsstenen voor Lefier, samen met onder andere de prestatieafspraken, de portefeuillestrategie en verdiepende beleidsdocumenten, zoals huurbeleid en inkoopbeleid.
Klokkenluidersregeling
Onze werknemers moeten eventuele vermoedens van misstanden binnen de organisatie op een adequate en veilige manier kunnen melden. Dat vinden we erg belangrijk. De klokkenluidersregeling maakt dat mogelijk. Lefier heeft haar reglement en werkwijze aangepast met de komst van de nieuwe Wet bescherming klokkenluiders (Wbk). Die is op 18 februari 2023 gedeeltelijk in werking getreden. Los van het formele reglement, hebben we vooral aandacht besteed aan communicatie: intern zorgen voor goede informatie, die makkelijk leesbar is. Het moet een open uitnodiging zijn aan medewerkers om zich bij het vermoeden van een misstand te uiten.
Visie op opdrachtgeverschap en aanbestedingsbeleid
In 2023 hebben bestuur en raad van commissarissen de visie op opdrachtgeverschap vastgesteld, als oplegger voor het inkoopbeleid. Ook het inkoopbeleid is in 2023 geactualiseerd.
Compliance(team)
Lefier heeft een compliance team dat bestaat uit een brede vertegenwoordiging uit de organisatie. Het compliance team heeft periodiek afstemming met de MT’s over actualiteiten en lopende acties op het gebied van compliance. Afgelopen jaar heeft het compliance team een aantal trainingen gevolgd. Relevante onderwerpen worden gevolgd en waar nodig wordt hierop actie ondernomen. Wet- en regelgeving wordt binnen Lefier geborgd vanuit beleid en is belegd bij de uitvoering (proceseigenaar) in de eerste lijn.
Afgelopen jaar hebben zijn een aantal onderwerpen benoemd die onze specifieke aandacht hebben gehad:
- Label C verplichting kantoren. Op dit moment voldoet één van de door ons verhuurde kantoorpanden niet aan minimaal label C, hiervoor is uitstel gekregen van het bevoegd gezag.
- In onze vastgoedbesluiten is aandacht voor mogelijke gevolgen van het Didam-arrest en stikstof onderzoek.
- Per 1 januari 2024 is de Omgevingswet van kracht geworden.
- Regulering huren middensegment en WWS-punten (uitgesteld naar 1 juli 2024).
- Het beoogde nieuwe Woningwaarderingsstelsel Onzelfstandige eenheden (WWSO), heeft impact voor studenteneenheden, waarbij rekening moet worden gehouden met energie labels.
- We voldoen aan de EED richtlijn en de informatieplicht.
- In 2023 is een pilot gestart voor het waterzijdig inregelen van installaties.
- We volgen (mogelijke wijzigingen) in wet- en regelgeving met betrekking tot funderingsproblematiek en asbest informatiesysteem.
- EPV 2.0 is per 1 januari 2024 verplicht voor alle nieuwe EPV-projecten. De huidige EPV-regeling blijft bestaan voor de reeds opgeleverde of in gebruik genomen woningen onder de EPV 1.0 regeling.
- Wet goed verhuurderschap (per 1 juli 2023 in werking).
- Jaarlijkse huurverhoging 2024 (m.u.v. E, F en G labels).
- Eenmalige huurverlaging voor huurders met een laag inkomen en een huur van meer dan € 575,03 per maand.
- Juiste plattegronden op basis van NEN2580, dit is onderdeel van de marktwaardering in de jaarrekening over boekjaar 2023.
- De AVG vraagt aandacht binnen Lefier, in T3 is opvolging gegeven aan het opschonen van het archief.
- In de CAO Woondiensten is een verplichting opgenomen ten aanzien van een strategische personeelsplanning, dit zal in 2024 worden opgepakt.
- De nationale prestatieafspraken hebben veel impact op Lefier. Op een aantal onderwerpen wordt nieuwe wet- en regelgeving aangekondigd. Deze ontwikkelingen volgen we nauwgezet en indien nodig zullen we ons beleid of werkwijze aanpassen.
8.2. Bestuur
Lefier kent een eenhoofdig bestuur, met als bestuurder mevrouw Elles Dost. Zij draagt de verantwoordelijkheid voor het maatschappelijk kapitaal van de organisatie. Ze waarborgt een gezonde financiële positie, zodat de continuïteit van Lefier verzekerd blijft, net als onze maatschappelijke bijdrage. De strategische koers, vastgelegd in het Ondernemingsplan, ontwikkelt zij samen met de drie directeuren. De directeur wonen & wijken, de directeur vastgoed en de directeur financiën & ondersteuning.
De verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de bestuurder zijn vastgelegd in de statuten en verder uitgewerkt in het reglement bestuur.
| Bestuurder | Nevenfuncties | Permanente Educatie (PE)* |
|---|---|---|
| Elles (E.M.) Dost (1969) | lid RvT Zorggroep Groningen | 2023: 68 punten |
| bestuurslid Menno Jeltemastichting Niekerk | 2022: 86,5 punten | |
| bestuurslid stichting Vesting Oudeschans | 2021: 14 punten |
Tegenstrijdige belangen
Elke vorm of schijn van belangenverstrengeling tussen Lefier en de bestuurder wordt vermeden. Is daar toch sprake van, dan treffen we maatregelen. In 2023 was er geen sprake van tegenstrijdige belangen met betrekking tot de bestuurder, zoals bedoeld in artikel 3.7 van de Governancecode Woningcorporaties.
8.3. Toezicht
Intern toezicht
De RvC houdt toezicht op het functioneren van het bestuur en de algemene gang van zaken binnen de organisatie. De RvC geeft gevraagd en ongevraagd advies en heeft voor de bestuurder de rol van werkgever. Samen met de bestuurder heeft de RvC een visie op bestuur en toezicht opgesteld. De RvC handelt op basis van het ‘reglement raad van commissarissen’. Drie commissies adviseren de raad over onderwerpen binnen hun taakgebied en bereiden de besluitvorming van de raad voor. Dat zijn de commissie bestuurszaken, de auditcommissie en de commissie maatschappelijk presteren. Lees ook het verslag van de RvC.
Extern toezicht
Autoriteit woningcorporaties (Aw)
De Aw houdt toezicht op gedrag en integriteit. Daarnaast ook op financieel beheer en op de realisatie van de volkshuisvestelijke prestaties. De Aw en het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) hebben hun samenwerking de afgelopen jaren geïntensiveerd door een gezamenlijk beoordelingskader op te stellen en dat voortaan ook jaarlijks te onderzoeken.
Toezichtbrief Autoriteit woningcorporaties 2023
Op 11 maart 2024 heeft Lefier haar toezichtbrief 2023 vanuit de Aw ontvangen. De Aw beoordeelt de risico inschatting voor Lefier als laag op alle onderdelen van het beoordelingskader. Dat betekent dat er geen interventies worden opgelegd of toezichtafspraken worden gemaakt.
De AW concludeert dat Lefier op lokaal en regionaal niveau goed in beeld heeft wat de volkshuisvestelijke behoefte is in haar omgeving en werkgebied. Waarbij de gestelde doelen, aansluiten bij de volkshuisvestelijke ambities zoals vastgelegd in de Nationale prestatieafspraken en regionale woondeals. Daarnaast stelt de AW vast dat Lefier ambitie en realisme combineert voor de uitwerking en realisatie van bijzondere maatschappelijke/Volkshuisvestelijke activiteiten. Ook constateert de Aw dat Lefier het belang van een realistische (meerjaren)begroting onderkent en op basis van de huidige ontwikkelingen en de historie, heeft de Aw vertrouwen in de realisatie van de volkshuisvestelijke doelstellingen.
Rechtmatigheidsbrief verslagjaar 2022
Op 11 december 2023 heeft Lefier de definitieve ‘beoordeling rechtmatigheid verslagjaar 2022’ ontvangen. Er stonden geen bijzonderheden, behalve één opmerking over de specifieke toegang tot de verhuuradministratie van een derde partij. Op dat punt zorgen we voor aanscherping van het contract.
Onderzoek uitfaseren EFG-labels
De Aw concludeert in haar brief van 9 november 2023 dat Lefier een gedegen proces heeft opgezet om haar EFG-labels uit te faseren per eind 2028. Dit naar aanleiding van een onderzoek dat de Aw uitvoerde bij een beperkt aantal corporaties, waaronder dus Lefier.
Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW)
Dit fonds zorgt ervoor dat Lefier tegen gunstige voorwaarden geld kan lenen. Het WSW verstrekt daarvoor de benodigde garanties aan financiers. Per corporatie stelt het fonds ieder jaar een risicoscore vast, gebaseerd op de financial risks (dVi en dPi) en de business risks (24 kwalitatieve vragen over business risks).
Beoordeling risicoprofiel Lefier door het WSW
Het WSW oordeelt in haar brief van 15 januari 2024 dat het risicoprofiel ‘laag-midden’ blijft. Dit op basis van gesprekken en diverse beleidsstukken. Lefier blijft voor het WSW een corporatie met een gezond risicoprofiel. De kwaliteit van het bedrijfs- en managementmodel van Lefier is volgens het WSW van voldoende niveau, net als de interne sturing en beheersing. De financiële positie blijft robuust, bij een toenemende transitieopgave, onder andere als gevolgd van verbetering van de energetische prestaties van het bezit. De ontwikkelingen van deze transitieopgave komen in een volgend gesprek aan de orde.
Autoriteit Persoonsgegevens (AP)
De Autoriteit Persoonsgegevens ziet toe op de naleving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Als wij een datalek ontdekken, melden we dit indien nodig bij de AP. Natuurlijk ook de acties die we (gaan) ondernemen om zo’n lek voortaan te beheersen of voorkomen.
In 2023 hebben wij één melding gedaan van een datalek. Het ging om het achterlaten van algemene persoonsgegevens van huurders in een openbare ruimte. Omdat het met name informatie betrof, die toch al openbaar was, schatten we het risico in als laag. De AP vroeg naar aanleiding van deze melding niet om actie of om een toelichting.
Accountant
De externe accountant controleert in opdracht van de RvC de jaarrekening van Lefier en overige verantwoordingen zoals voorgeschreven in de Woningwet. De accountant rapporteert aan het bestuur en de RvC over haar bevindingen. In 2023 is er een nieuwe externe accountant gestart: Deloitte. De opdracht aan Deloitte is bedoeld voor boekjaar 2023 tot en met 2026. Zie ook verslag raad van commissarissen.
Lokale driehoek
Het bestuur en de RvC zijn zich er voortdurend van bewust dat ze zich bewegen in een complex spanningsveld. Lefier werkt met maatschappelijk geld, wil alleen daarom al doen wat écht nodig is. Om dat te bevorderen, vormt Lefier met de gemeentes in haar werkgebied en de huurdersorganisatie gezamenlijk de ‘lokale driehoek’. Een samenwerking die essentieel is om tot goede volkshuisvestelijke prestaties te komen.
In 2023 heeft Lefier in al haar gemeenten voor de zomer een bod uitgebracht, op basis van dat bod zijn in december de gezamenlijke prestatieafspraken gemaakt.
8.4 Verslag raad van commissarissen (RvC)
De raad van commissarissen (RvC) van Lefier houdt toezicht op het functioneren van het bestuur en de algemene gang van zaken binnen de organisatie. De raad geeft gevraagd en ongevraagd advies en heeft een werkgeversrol voor de bestuurder, daarnaast heeft zij een netwerkfunctie. De raad richt zich in haar handelen naar het te behartigen algemeen maatschappelijk belang, naar het belang van de betrokken stakeholders - primair de (toekomstige) huurders en de gemeenten - en naar het belang van de organisatie.
Samenstelling raad van commissarissen Lefier
| Samenstelling RvC | (Neven) functies | Rooster van aftreden |
|---|---|---|
| De heer drs. E.V. (Eric) Koenen (1958) | Functie: | Benoemd op: |
| • DGA/Partner Doortwerthgroep bv | 24-11-2017, herbenoemd per 24-11-2021 | |
| Profiel: | • DGA/Partner Academie voor Interventiekunde bv | |
| Bestuur & governance | (Uiterste) datum van aftreden: | |
| Nevenfuncties: | 24-11-2025 | |
| Functie RvC: | • voorzitter RvC volkshuisvesting Arnhem | |
| • voorzitter | • lid RvC Breman | niet herbenoembaar |
| • lid commissie bestuurszaken | ||
| Permanente educatie 2023: | ||
| 5 punten |
| Samenstelling RvC | (Neven) functies | Rooster van aftreden |
|---|---|---|
| De heer drs. ing. L.T. (Leendert) van Bloois (1954) | Nevenfuncties: | Benoemd op: |
| • lid RvT Stichting Maeykehiem | 10-5-2016, herbenoemd per 10-5-2020 | |
| Profiel: | • voorzitter RvC Woningstichting Naarden (tot 27 oktober 2023) | |
| finance & control | (Uiterste) datum van aftreden: | |
| 10-05-2024 | ||
| Functie RvC: | ||
| • vicevoorzitter | niet herbenoembaar | |
| • lid auditcommissie | ||
| • voorzitter commissie bestuurszaken | ||
| Permanente educatie 2023: | ||
| 9 punten |
| Samenstelling RvC | (Neven) functies | Rooster van aftreden |
|---|---|---|
| De heer drs. W. (Wichert) van Olst RA (1966) | Functie: | Benoemd op: |
| • Zelfstandig financieel en organisatieadviseur/DGA van drs. W. van Olst Beheer B.V | 7-4-2020 | |
| Profiel: | ||
| Finance & control | Nevenfuncties: | (Uiterste) datum van aftreden: |
| • lid RvC Vidomes in Delft (vanaf maart 2023) | 7-4-2028 | |
| Functie RvC: | • lid RvC Woningstichting Veenvesters in Veenendaal | |
| • voorzitter auditcommissie | • lid RvC Stichting Waardwonen in Huissen | herbenoembaar op 7-4-2024 |
| • lid RvC Univé Stad en Land in Apeldoorn (vanaf 29-11-2023) | ||
| • lid ledenraad Univé Stad en Land (tot 29-11-2023) | ||
| Permanente educatie 2023: | • penningmeester van Stichting Leergeld Oost Betuwe | |
| 25 punten | • penningmeester van Sociaal Fonds Rotaryclub Elst Over-Betuwe |
| Samenstelling RvC | (Neven) functies | Rooster van aftreden |
|---|---|---|
| Mevrouw drs. H. (Houkje) Rijpstra (1963) | Functie: | Benoemd op: |
| • directeur-bestuurder RTV Omrop Fryslân | 19-4-2021 | |
| Profiel: | ||
| maatschappelijk & volkshuisvestelijk, | Nevenfuncties: | (Uiterste) datum van aftreden: |
| duurzaamheid | n.v.t. | 19-4-2029 |
| Functie RvC: | herbenoembaar op 19-04-2025 | |
| • lid op voordracht van huurdersorganisaties | ||
| • lid commissie maatschappelijk presteren | ||
| Permanente educatie 2023: | ||
| 8 punten |
| Samenstelling RvC | (Neven) functies | Rooster van aftreden |
|---|---|---|
| Mevrouw W. (Ineke) van Gent (1957) | Functie: | Benoemd op: |
| • burgemeester Schiermonnikoog | 1-1-2017, herbenoemd per 1-1-2021 | |
| Profiel: | ||
| maatschappelijk & volkshuisvestelijk | Nevenfuncties: | mevrouw W. van Gent is per 1 juli 2023 afgetreden als lid van de Raad van Commissarissen. |
| • plv. lid samenwerkingsverband BES eilanden | ||
| Functie RvC | • plv. lid interbestuurlijk dossierteam (IBT) | |
| • lid op voordracht van huurdersorganisaties | • lid overlegorgaan Nationaal Park Schiermonnikoog | |
| • voorzitter commissie maatschappelijk presteren | • voorzitter veiligheid adviescommissie wadlopen | |
| • lid omgevingsberaad Waddengebied | ||
| Permanente educatie 2023: | voorzitter programma naar een rijke Waddenzee | |
| In verband met het aftreden van Mevrouw W. van Gent per 1 juli 2023 zijn de PE-punten hier niet opgenomen. | • lid stuurgroep regionale Energietransitie Friesland | |
| • DB-lid van gemeenschappelijke regeling “De Waddeneilanden” | ||
| • voorzitter adviescollege openbaarheid en informatiehuishouding |
Benoemingen en herbenoemingen raad
Mevrouw Ineke van Gent heeft haar taak als huurderscommissaris bij Lefier op 1 juli 2023 neergelegd. Gezien het een commissaris op huurdersvoordracht betreft, hebben RvC en Huurdersorganisatie gezamenlijk opgetrokken in de werving & selectie, daarbij ondersteund door bureau Whyz. Eind 2023 heeft de huurdersorganisatie haar voordracht kenbaar gemaakt. De adviesaanvraag ‘geschiktheid en betrouwbaarheid’ is voorbereid en aan de Aw voorgelegd.
Naast deze werving is in 2023 ook de werving opgestart ter vervanging van de heer Leendert van Bloois, zijn tweede zittingstermijn eindigt op 10 mei 2024.
Toezicht en toetsingskader
De RvC van Lefier laat zich leiden door een toezicht- en toetsingskader. Het toezichtkader bestaat uit wet- en regelgeving, de Governancecode Woningcorporaties en de eigen statuten en reglementen. Het hart van ons toetsingskader is het ondernemingsplan 2021-2025 ‘samen het verschil maken voor een betere buurt’. Deze vormt samen met onder meer de prestatieafspraken en verdiepende beleidsdocumenten de toetsstenen voor Lefier.
Bestuursopdracht
Voor de periode 2021-2023 heeft de raad ook aantal specifieke speerpunten benoemd, vastgelegd in een bestuursopdracht. Waarbij extern onder meer aandacht voor de klantgerichtheid en de verbinding met huurders daarbij, de externe samenwerking in het maatschappelijk veld én betaalbaarheid. En intern met aandacht voor onder meer het borgen van de financiële continuïteit en het investeringsvermogen en de ontwikkeling en professionalisering van de organisatie.
Vergaderingen, zelfevaluatie en (verdiepende) bijeenkomsten
Regulier overleg en besluitvorming
De raad kwam in 2023 in totaal acht keer bijeen in een fysieke bijeenkomst. Iedere keer voor een reguliere RvC-vergadering. Naast de bestuurder, concern controller en bestuurssecretaris, sloten de directieleden aan bij een groot deel van de vergaderingen. De reguliere punten van belang, zoals de prioriteitenbrief, de portefeuillestrategie, investeringsbesluiten en auditplan passeerden de agenda van de raad. Specifiek is in 2023 aandacht geweest voor de handreiking opnieuw beoordelen van vastgoedbezit van VTW/Aedes.
Zie ook het overzicht 2023 vergaderingen en besluiten, als bijlage 2 bij dit verslag.
Zelfevaluatie
Eén keer kwam de raad bijeen voor de jaarlijkse zelfevaluatie, deze keer zonder externe begeleiding en gedeeltelijk in aanwezigheid van de bestuurder. Gereflecteerd is onder meer op de onderlinge samenwerking en rolvastheid in relatie tot de uitgangspunten zoals geformuleerd in de visie op bestuur en toezicht. Verder is geconcludeerd dat de verdieping op thema’s, in aanwezigheid van externe deskundigen en/of interactie met interne professionals, het contact met huurders en het netwerk met andere raden zeer waardevol is en vervolg krijgt in 2024.
Verdieping op thema’s.
De raad hecht waarde aan een goede balans in haar overleggen tussen toezicht & controle en verdieping & inspiratie. Dit heeft in 2023 geresulteerd in een aantal mooie verdiepende thema-sessies. Collega’s uit de organisatie zijn gevraagd om de raad bij te praten en gezamenlijk het brede gesprek te voeren, waarbij tijd en ruimte werden gecreëerd om dilemma’s en onderliggende vragen aan bod te laten komen.
De raad werd onder meer meegenomen in het organisatie brede programma ‘Ons Nieuwe Fundament’, waarbij de implementatie van een hernieuwd primair systeem is samengegaan met het professionaliseren van procesmanagement. Ook de ‘nieuwbouwopgave en de verduurzamingsopgave 2024-2028’ stond centraal in een verdiepingssessie. Dit vanwege de grote investeringsopgave en het verplicht uitfaseren van de EFG-labels in de komende jaren. In juli vond de jaarlijkse wijkschouw plaats, waarbij dit keer een bezoek werd gebracht aan de ontwikkellocaties van Stadshavens en Meerstad. Op beide locaties wil Lefier in de komende jaren woningen bouwen. En in het najaar nam het verbeterteam, een jong team binnen de organisatie, de raad mee aan de hand van filmpjes en een podcast in het vraagstuk van procesoptimalisatie zoals klantreizen (de stem van de huurder binnen halen) en lean methodiek (voorkomen van onnodige processtappen en sterk inzetten op voor klant belangrijke processtappen).
We waarderen als raad deze verdiepingssessies vanwege de actuele inhoud, het goede gesprek en de goede voorbereiding door de organisatie. We beschouwen ze dan ook als waardevolle aanvulling op de reguliere vergaderpunten.
Externe themabijeenkomst
Eind 2023 hebben we als bestuur en raad gezamenlijk onze collega’s van de Groningse (G13) corporaties uitgenodigd voor een actualiteitensessie met Mr. Eelkje van de Kuilen van AKD (2-PE punten), die we afsloten met een informele netwerklunch. De bijeenkomst is zeer goed ontvangen en gezien als een mooie vorm voor collegiale ontmoeting en kennis- en inspiratiedeling.
Contact ondernemingsraad, huurdersorganisatie en accountant
Ondernemingsraad
In 2023 heeft er een overleg plaatsgevonden volgens artikel 24 WOR tussen (delegatie) RvC, OR en bestuurder. Ook is met de OR het gesprek gevoerd zonder aanwezigheid van de bestuurder. In beide gesprekken werd wederom bevestigd dat de OR een positief kritische houding aanneemt en daarbij in alle ruimte het gesprek met de bestuurder kan voeren
Huurdersorganisaties
We zijn als raad goed in contact geweest met de huurdersorganisaties. In mei 2023 was er een bestuurlijk overleg van de huurdersorganisaties en Lefier waar de huurdercommissaris is aangeschoven. Onder meer de prioriteitenbrief en participatiebeleid stonden op de agenda. Er was sprake was van een open en positieve sfeer. In november heeft er een ‘benen op tafel sessie’ plaatsgevonden met de voorzitter van de raad en de Huurdersfederatie en aansluitend met de NOL. Veel thema’s, praktijkvoorbeelden, goede én slechte voorbeelden en anekdotes passeerden de revue. Het is goed om elkaar ook zo, zonder agenda te spreken. De voorbereidingen voor een werkbezoek van de huurdersorganisaties, een delegatie vanuit Lefier en de RvC zijn in 2023 gestart. In verband met de werving en selectie van een nieuwe huurderscommissaris is besloten de sessie in het voorjaar van 2024 te laten plaatsvinden, zodat het gekoppeld kan worden aan een kennismaking met de nieuwe huurderscommissaris.
Accountant
De auditcommissie heeft in 2023 overleg met de externe accountant gevoerd; waaronder het jaarlijks gesprek buiten aanwezigheid van de bestuurder. In 2023 heeft PWC de werkzaamheden afgerond en overgedragen aan Deloitte. Tijdens de RvC-vergadering in april zijn zowel PWC als Deloitte aanwezig geweest bij de bespreking van het jaarverslag, de jaarrekening 2022 en het accountantsverslag. Zodat teruggeblikt én vooruitgekeken kon worden. Als raad danken we PWC voor een goede, constructieve samenwerking.
Start nieuwe accountant
Per boekjaar 2023 is Deloitte de nieuwe accountant van Lefier. Dat zorgt voor een frisse blik. Als start van de samenwerking heeft Lefier deelgenomen aan het transitielab van Deloitte, een positieve en waardevolle manier om de samenwerking te starten en in gesprek te zijn, onder meer over soft controls. In december is tijdens de RvC-vergadering de managementletter in aanwezigheid van Deloitte besproken. Het open gesprek met elkaar blijven voeren is cruciaal. Voor Deloitte is het van belang de organisatie goed te leren kennen, waarbij de raad hen heeft uitgedaagd om scherp te zijn.
Intermediair model
De raad heeft, vanuit haar auditcommissie, in 2023 meegedaan aan het ‘veldexperiment in het onderzoek intermediair model’ van de universiteit van Amsterdam. Daarbij werd gekeken of de onafhankelijkheid van de controlerend accountant vergroot werd door de tussenkomst van een derde, onafhankelijke partij (de intermediair). Los van de onderzoeksresultaten heeft de auditcommissie de aanwezigheid van de onderzoeker bij haar gesprekken als positief ervaren, door de manier waarop de onderzoeker deelnam aan het gesprek, de goede vragen die door hem werden gesteld en de positieve feedback.
Overzicht commissies, aantal vergaderingen en besproken onderwerpen
| Commissie en Leden | Inhoud/verantwoordelijkheid | Overleg | Onderwerpen onder andere |
|---|---|---|---|
| Commissie bestuurszaken | |||
| • De heer L. van Bloois (voorzitter) • De heer E. Koenen |
Voorbereiding en deels uitvoering van bestuurszaken, waaronder: werkgeversrol naar bestuurder, samenstelling en functioneren RvC, statuten en reglementen bestuurszaken, bestuurskwaliteit in het algemeen. | 3 | Bestuursopdracht| Procesaanpak herbenoeming bestuurder| Werving en selectie lid RvC en lid RvC op huurdersvoordracht| Voorbereiden overleg met OR (artikel 24)| Voorbereiden zelfevaluatie| Honorering RvC en bestuurder |
| Auditcommissie: | |||
| • De heer W. van Olst (voorzitter) • De heer L. van Bloois |
Ondersteuning op het gebied van externe financiële rapportage, accountantscontrole en toepassing richtlijnen jaarverslaggeving, benoeming en functioneren externe accountant, kwaliteit en effectiviteit interne financiële en managementrapportages en systemen voor interne beheersing, naleving interne procedures, wet- en regelgeving en voorbespreken vastgoed-investeringsbesluiten. | 7 | Tertiaalrapportages| Investeringsbesluiten| AVG audit| Audit jaarplan| Governance agenda 2023| Productenlijst| Treasury update | Opdrachtbesluit investering zonnepanelen| Jaarverslag| Jaarrekening| Bod 2024| Frauderisico's| Voortgang NEN2580| Audit planmatig onderhoud| Levensduur en toekomstige investeringen| Audit Treasury| Interim-rapportage accountant| Jaarplan met meerjarenbegroting 2024 |
| Commissie Maatschappelijk presteren: | |||
| • Mevr. I. van Gent (voorzitter)* • Mevr. H. Rijpstra |
Overleg met bestuurder en adviseren over vraagstukken maatschappelijk rendement, zoals: huurprijsbeleid, kwaliteit dienstverlening, omgang met en participatie/invloed belanghouders (o.a. lokale overheden en huurdersorganisaties) en voorbespreken vastgoed-investeringsbesluiten | 4** | Tertiaalrapportages| Investeringsbesluiten| huurdersparticipatie | Voortgang acties verslag huurdersronden| Jaarverslag| Jaarrekening| Uit de praktijk: incasso| Uit de praktijk: wooncoaches| Bod 2024 |
Bilateraal overleg
Los van de vergaderstructuur vindt op regelmatige basis een bilateraal en informeel overleg plaats tussen de voorzitter van de RvC en de bestuurder.
Werkgeversrol
Gesprekscyclus bestuur
De raad heeft onder meer de rol van werkgever, naast sparringpartner zijn we daarbij ook verantwoordelijk voor het functioneren van de bestuurder. De commissie bestuurszaken vervult primair deze rol, waarbij wisselend intern en extern feedback opgehaald wordt.
Resultaat afspraken
Aan het begin van het jaar kijken raad en bestuur altijd vooruit. Waarbij in 2023 natuurlijk aandacht voor de klanttevredenheid. Het streven was om een 7.7 te scoren en daarmee de B-status te krijgen. Dat is behaald. Verder was de realisatie van het jaarplan inclusief begroting onderwerp van gesprek begin 2023, want die was stevig gezien de nationale prestatieafspraken en eigen ambities. Daarbij vroeg de her-automatisering van het primaire systeem (Ons Nieuwe Fundament) de nodige aandacht, met als uiteindelijk beoogd resultaat: optimaal ingerichte processen, opgeleide en enthousiaste medewerkers, ondersteund door schone data en gekoppelde systemen in een eenvoudig landschap. Op 2 januari 2024 is het systeem, zonder al te veel problemen, live gegaan. In het volkshuisvestelijk verslag kunt u alle resultaten van het afgelopen jaar lezen.
Herbenoeming bestuurder
In 2023 liep de jaarlijkse terugblik samen met het proces tot herbenoeming van Elles Dost. Haar eerste termijn liep af op 31 december 2023. Met een eigen terug- en vooruitblik vanuit de raad en het advies vanuit de ondernemingsraad en de huurdersorganisaties, heeft de raad in oktober het voorgenomen besluit tot herbenoeming genomen. In december 2023 heeft de autoriteit woningcorporaties (Aw) een positief advies gegeven op het voorstel tot herbenoeming. Waarmee in vanaf 1 januari 2024 de tweede termijn van Elles Dost als bestuurder van Lefier start.
Terug- en vooruitblik vanuit de raad
Voor ons als raad ligt de grote meerwaarde van Elles Dost tijdens haar eerste bestuursperiode in de verbinding tussen volkshuisvestelijke-, financiële-, organisatiekundige kennis en ervaring én de hoge mate van gevoelsprecisie in het besturen van deze corporatie. Wat we als raad daarbij zeer waarderen is haar persoonlijke benadering. Elles zoekt en vindt de verbinding met medewerkers, huurders en externe relaties. Met als uitgangspunt de huurder op één.
Er ligt een grote volkshuisvestelijke opgave in het Noorden. De nationale prestatieafspraken vertaalt naar de context van Lefier, in combinatie met haar eigen ambities zijn stevig. De doorontwikkeling van de organisatie is in gang gezet, maar nog niet gereed. Verder groeit Lefier steeds meer toe naar een brede netwerkorganisatie waar lokale en regionale samenwerking met stakeholders belangrijker wordt om de opgaven te realiseren.
Dat samen vraagt om een toekomstvisie, gedegen, actuele kennis en expertise op volkshuisvestelijk gebied, netwerkvaardigheden en verbindende leiderschapskwaliteiten. Kenmerken en competenties die Elles Dost namens de raad bezit.
Advies huurdersorganisatie en ondernemingsraad
De huurdersorganisaties geven aan dat Elles Dost goed communiceert, prettig is in de omgang, deskundig is en weet waar ze het over heeft. Ze stelt grenzen als dat nodig is en heeft een goede relatie met stakeholders, waaronder gemeente, opgebouwd. De ondernemingsraad benoemt Elles Dost als toegankelijk en transparant, ze betrekt de OR bij belangrijke zaken. Wat ook gewaardeerd wordt is dat zij regelmatig op alle Lefier-locaties haar gezicht laat zien en aanspreekbaar is.
We zijn als raad zeer verheugd met de herbenoeming en hebben het volste vertrouwen dat Elles Dost, samen met de organisatie, de ambities van Lefier voor de komende jaren waar kan maken.
Bezoldiging bestuurder en RvC
Honorering bestuurder
Voor Lefier is de Wet normering topinkomens (WNT) leidend. Een toelichting op de bezoldiging van de bestuurder op grond van de WNT staat in de toelichting van de enkelvoudige jaarrekening.
Honorering RvC
- Leden raad van commissarissen: € 17.840
- Voorzitter raad van commissarissen: € 26.760
Lefier vergoedt aan de leden van de raad van commissarissen de reiskosten, lidmaatschappen en opleidingen. De bedragen passen binnen de maximale bezoldiging volgens WNT-regelgeving en het Besluit honoreringen toezichthouders van de Vereniging Toezichthouders Woningcorporaties.
Onafhankelijkheid en integriteit RvC
De leden van de RvC zijn onafhankelijk en opereren zonder last of ruggenspraak. Zij hebben op geen enkele wijze belangen in de Stichting Lefier. We bewaken als RvC het principe van onafhankelijkheid volgens de criteria in de Governancecode Woningcorporaties en de Woningwet. We hebben deze criteria onderling besproken en mondeling gecontroleerd, zowel bij de RvC-leden als bij het bestuur. Hieruit bleek dat er geen sprake is van (transacties met) tegenstrijdige belangen waarbij toezichthouders of bestuurders betrokken zijn of zijn geweest.
Terugblik en Toekomstvisie
2023 was een jaar waarin door Lefier het zorgvuldig ontwikkelde beleid werd voortgezet. De raad is door de bestuurder goed meegenomen in deze ontwikkeling en er is veel vertrouwen in zowel de koers als de bestuurder en haar directieteam op de brug.
‘Asking uncomfortable questions in a comfortable way’ leerde ik ooit van een oud-commissaris. Zo zag de raad haar toezichthoudende taak, juist in een goede sfeer onderling en met de bestuurder is niets ongezegd gebleven. Dit zijn de essentiële condities om in een grote corporatie met stevige uitdagingen en risico’s samen te werken met respect voor ieders rol. Deze condities zijn in 2023 nog verder versterkt.
Naast de doorontwikkeling van strategische kernthema’s is het procesverbeteringsproject ‘ons nieuwe fundament’ goed gevolgd en raakte de raad onder de indruk van de wijze waarop dit is ingericht en bestuurd.
Het afgelopen jaar is meer aandacht besteed aan werkbezoeken en verdieping.
Vooruitkijkend zal de ingezette koers worden gevolgd. De buitenwereld is onrustig op vele fronten en dat maakt de zee woeliger. Onder meer hoge energieprijzen, materiaaltekorten, duurzaamheidseisen, immigratiedruk, netcongestie, een nieuw kabinet, maatschappelijke onrust en onder druk staande ratio’s, scheppen een cocktail aan omgevingsfactoren die uitdagend is voor bestuurders in deze sector.
De samenstelling van de raad wijzigt het komend jaar met twee nieuwe leden. De zorgvuldige selectie en de stevige basis die is gelegd staat borg voor een RvC die haar meervoudige rol goed moet kunnen vervullen. Juist met het oog op de ontwikkelingen is een goed samenspel tussen bestuurder en RvC essentieel. Daarin hebben we alle vertrouwen.
Namens de raad van commissarissen
Eric Koenen, voorzitter
8.5 Verslag ondernemingsraad
Nadat de ondernemingsraad begin 2022 een groot aantal nieuwe leden verwelkomde, was 2023 het eerste volledige jaar in de nieuwe samen-stelling. Een jaar dat voor de organisatie grotendeels in het teken stond van Ons Nieuwe Fundament, de overgang naar een nieuwe versie van onze IT-basissysteem. Voor de OR betekende dit vooral vinger aan de pols houden, want de druk op de organisatie was groot. Het projectteam heeft de OR meerdere keren bijgepraat over de gang van zaken. Los van een enkele klacht over werkdruk heeft het project niet voor grote onrust binnen de organisatie gezorgd en konden alle primaire processen doorgaan.
Samenstelling
De ondernemingsraad bestaat uit negen OR-leden:
Cindy Vugteveen (voorzitter), Sietze Bosman (vicevoorzitter), Janna Speelman, Riëm Kamphuis, Eddy de Vries, Gijs Bosman, Ellen Stutterheim, Jessica Kajuiter en Edward de Winter.
Ambtelijk secretaris
De ondersteuning van de OR is tot medio september verzorgd door ambtelijk secretaris Annemarie Zieck. Annemarie is half september met vroegpensioen gegaan, nadat zij zich jarenlang enthousiast, professioneel en kundig heeft ingezet voor de ondernemingsraad. In oktober is Miriam Buutkamp aangesteld als ambtelijk secretaris voor de OR. Miriam is in eerste instantie acht uur per week beschikbaar, maar er is afgesproken dat in de loop van 2024 zal worden geëvalueerd of dit voldoende is om de OR optimaal te ondersteunen.
Ontwikkeling
In 2023 werkten de OR-leden verder aan hun ontwikkeling als OR-lid en het uitbreiden van hun kennis op het gebied van medezeggenschap. In januari bezocht een delegatie van de OR een bijeenkomst voor OR-leden van noordelijke woningcorporaties in Heerenveen en in mei stond een workshopdag in Utrecht op het programma.
Transparante samenwerking
De ondernemingsraad van Lefier kiest voor een open en transparante manier van werken. Met de bestuurder, Elles Dost, hebben we de afspraak gemaakt elkaar niet te verrassen. Wanneer er twijfel bestaat over bepaalde bestuursbesluiten, spreekt de OR dit in een vroeg stadium uit en de OR wordt op haar beurt ruim van tevoren door de bestuurder ingelicht over zaken die de OR aangaan. Dat maakt dat er, mede dankzij een tweejaarlijks BOT (Benen Op Tafel) -overleg, een goede verstandhouding bestaat tussen OR en bestuurder. Als OR zijn we hier trots op en zetten we ons in om deze fijne samenwerking te houden.
Vergaderingen
Ook in 2023 vergaderde de OR op alle vier de vestigingen van Lefier om zo zichtbaar en bereikbaar te zijn voor onze collega's. De onderstaande vergaderingen stonden op het programma:
- Interne OR-vergaderingen
- Overlegvergaderingen tussen de OR en de bestuurder. In 2023 hebben er zes overlegvergaderingen plaatsgevonden
- Artikel 24-overleg/najaarsoverleg met de bestuurder, een afvaardiging van de RvC en de OR
- BOT-sessies (Benen Op Tafel, informeel overleg tussen de OR de bestuurder)
- HR-overleg tussen de OR-werkgroep en een afvaardiging van het HR-team en de ARBO-coördinator.
Themagroepen
Om efficiënt te kunnen werken heeft de OR ervoor gekozen om bepaalde onderwerpen niet door de gehele OR, maar in kleinere themagroepen te behandelen. Zo is er onder andere een HR-werkgroep, een werkgroep Financiën en een ARBO-werkgroep. En net zoals wij open en transparant met de bestuurder werken, haken wij als OR ook regelmatig aan in reguliere werkgroepen en overleggen rond bepaalde thema's, zodat wij al vroeg betrokken zijn bij beleid- en besluitvorming en eventuele advies- of instemmingsverzoeken voor ons niet als verrassing komen, maar als een logisch gevolg van onze betrokkenheid. Voorbeelden hiervan in 2023 zijn de herziening van het thuiswerkbeleid en de medewerkers-tevredenheidsonderzoeken onder de noemer Fier!
Adviesaanvragen
In 2023 zijn er geen adviesaanvragen behandeld. Wel heeft de voorzitter RvC middels een gesprek met de OR haar advies gevraagd omtrent de herbenoeming van de bestuurder.
Instemmingsverzoeken
In 2023 heeft de OR ingestemd met twee instemmingsverzoeken:
- Aanpassing agressieprotocol
- Integriteit – klokkenluidersregeling.
Daarnaast heeft de OR een instemmingsverzoek inzake het verzuimbeleid ontvangen. Deze wordt in 2024 afgehandeld.
Zowel de instemmingsverzoeken als de reactie van de OR zijn te vinden op onze intranetsite.
Bespreekpunten
Onder andere de onderstaande zaken zijn in 2023 in de OR aan bod gekomen:
Op HR- en Arbogebied:
- Agressieprotocol
- Arbeidsmarktbenadering
- Duurzame inzetbaarheid
- Klokkenluidersregeling
- Mobiliteit fietsleaseplan
- Nieuws vanuit de CAO
- PMO/MTO/FIER
- Procesaanpak herijking functies
- Plan van aanpak gesprekscyclus beoordelingsgesprekken
- Strategisch HR-plan
- Thuiswerkbeleid
- Verlof (systematiek rond verlof incl. het verlofstuwmeer, bovenwettelijk verlof en verlofsparen.
- Werkdruk
- Werving en selectie (incl. AFAS-applicatie outsite)/openstaande vacatures
- Ziekteverzuim (verloop en protocol)
Op financieel gebied:
- Jaarplan incl. begroting
- Tertiaalrapportages
- Uitnutting WKR-budget
Overige bespreekpunten:
- ONF
- Proces rond herbenoeming bestuurder.
Vooruitblik 2024
Als ondernemingsraad blijven we ons in 2024 richten op verbinding, betrokkenheid en medezeggenschap met en voor de medewerkers en organisatie. De eerste maanden zullen in het teken staan van de afronding van Ons Nieuwe Fundament, waarvan de invoering op een enkele hapering na tot nu toe succesvol is verlopen. Verder is 2024 een ambitieus jaar voor Lefier op het gebied van verduurzaming: het aantal woningen dat projectmatig wordt verduurzaamd verdubbelt en dat betekent op allerlei vlakken ook meer werk voor de organisatie. Verder zal het procesmatig werken, ondersteund door een proceshuis, worden ingevoerd. Ook dat vraagt wat van onze collega's. Het betekent dat de OR ervoor zal zorgen bereikbaar te zijn, zichtbaar en vooral waakt voor het wel en wee van de medewerkers van Lefier.
8.6. Juridische structuur