Algemeen
In onze visie is vertrouwen geen gegeven, maar een waardevolle beloning die verdiend wordt. Het is een voortdurende reis, gevormd door de houding en acties we als organisatie aannemen. Daarbij is ons uitgangspunt altijd om keuzes te maken in verbinding met onze huurders en partners. Een inspanning waar we prioriteit aan geven gedurende de looptijd van ons ondernemingsplan.
4.1. Dienstverlening echt in verbinding
Van ‘weten en beloven’ naar ‘vragen en waarmaken”. Huurders zijn ambassadeur van Lefier. Ze voelen zich gehoord en gezien door Lefier en weten dat Lefier altijd afspraken nakomt. Daar gaan we voor!
Klantwaardering KWH
Lefier streeft naar een klantgedreven dienstverlening. Dat wil zeggen: huurders voelen dat ze begrepen worden en ervaren dat wij als organisatie altijd de beste totaaloplossing willen bieden. Dat geldt dus in het algemeen, voor alle huurders. In uitzonderlijke situaties zou er ruimte moeten zijn om ook meer klantgestuurd te kunnen werken, dus voor de individuele klant. We werken continu aan het verbeteren van onze dienstverlening, met als resultaat tevreden huurders.
KWH meet onze klanttevredenheid en deelt de uitkomsten ook met Aedes. Uit die metingen blijkt dat huurders onze dienstverlening steeds meer zijn gaan waarderen. Je ziet het terug in de Aedes benchmark. Daar zijn we gegroeid van een label C woningcorporatie naar een label B woningcorporatie, als het gaat om het onderdeel ‘huurdersoordeel’. Je krijgt dat label B, als je als corporatie gemiddeld een hogere waardering haalt dan 7,5 op de onderzoeksvragen naar tevredenheid onder huurders.
Onze nieuwe huurders waarderen de dienstverlening in 2023 met gemiddeld rapportcijfer 7,3, de vertrokken huurders met 7,0 en voor reparaties een 7,7. Goed om te weten: voor de Aedes-benchmark (zie pagina 8) tellen reparaties zwaarder mee en geldt een andere periodemeting. Hierdoor is er een verschil tussen de KWH-meting over 2023 en de Aedes-benchmark. Tussen 82 en 87% van deze huurders is tevreden over onze dienstverlening. Wat is de oorzaak van eventuele ontevredenheid, met de meeste impact op de waardering voor de algemene dienstverlening? Daar hebben we in 2023 onderzoek naar gedaan.
Uit de resultaten blijkt dat nieuwe huurders de duidelijke communicatie, het vriendelijke personeel, snelle reacties en een efficiënte service waarderen. Daarentegen worden er aspecten door huurders als negatief ervaren. Dit zijn aspecten als vertragingen (bij bijvoorbeeld een sleuteloverdracht), gebrek aan opvolging en kwaliteit van de woningen.
Vertrokken huurders zijn tevreden over de afhandeling van een huurbeëindiging. Anderen zijn minderen tevreden, met name over de communicatie en het gebrek aan een reactie op klachten. Hier is ruimte voor verbetering. Ook heeft het uitvoeren van een eindinspectie veel invloed op de waardering. Zonder eindinspectie ervaart de huurder minder vaak duidelijkheid rondom het vertrekken van de betreffende woning.
Op het gebied van reparaties zijn huurders tevreden met de service, terwijl andere teleurgesteld zijn over de geboden oplossingen of de duur van het proces. Er is ruimte voor verbetering in de communicatie, de snelheid van reactie en de kwaliteit van het geleverde werk, zoals aangegeven door verschillende huurders.
Met de feedback die we ontvangen zijn we continu bezig met oplossingen bedenken en uitwerken, die echt merkbaar verschil maken voor de huurder.
Het kwaliteitskeurmerk ‘KWH-Huurlabel’ is voor Lefier verlengd tot 16 maart 2025. Daarover kregen we in maart 2023 bericht van de Commissie Kwaliteitsverklaringen. De commissie stelde vast dat “de huurders van Lefier tevreden zijn over de kwaliteit van dienstverlening en dat die voldoet aan de uitgangspunten van het keurmerk KWH-Huurlabel.”
Visie op dienstverlening
In 2023 hebben we een aantal acties ondernomen om de dienstverlening verder te verbeteren. We hebben een visie op dienstverlening opgesteld en medewerkers meer bewust gemaakt van hun invloed op klanttevredenheid. Daarbij is aandacht besteed aan het sturen op impactvolle resultaten voor een tevreden huurder. Het ambitieniveau voor Lefier is een klantgedreven dienstverlening, met ruimte om in uitzonderlijke situaties ook meer klantgestuurd te kunnen gaan werken. De focus ligt dus vooral op klantgedreven. Dat wil in de praktijk zeggen:
- focussen op luisteren en inleven;
- medewerkers trainen in de vaardigheden die nodig zijn voor een klantgedreven dienstverlening;
- proactief handelen om tevreden huurders te houden;
- medewerkers de ruimte geven;
- samenwerken met partners in klanttevredenheid;
- consequent op alle niveaus sturen op het verbeteren van onze dienstverlening.
Telefonische dienstverlening
Ons team Klantcontact staat elke werkdag voor onze huurders klaar. In 2023 kreeg Lefier 150.303 telefoontjes binnen. Iets minder dan voorheen. We zien de afgelopen jaren een licht dalende trend. De vermoedelijke oorzaken: we hebben de selfservice mogelijkheden op onze website en in het klantportaal steeds verder uitgebreid. Zo geven we huurders de mogelijkheid om veel dingen snel en gemakkelijk zelf te regelen. We merken dat het aanslaat: onze huurders maken er steeds meer gebruik van.
Bij de telefoongesprekken die nog wel binnenkomen zien we een ontwikkeling: de vragen aan de telefoon worden complexer. Daardoor duurt een gesprek niet alleen langer, ook de afhandeling gaat meer tijd vergen. Dat heeft weer tot gevolg: langere wachttijden wanneer je ons belt, ook omdat we onze huurders graag zorgvuldig en afdoende willen helpen. De wachttijd is nu gemiddeld 131 seconden, dus ruim 2 minuten. Het gesprek zelf duur gemiddeld 280 seconden, bijna 5 minuten dus. Ruim twee derde (65%) van de telefoontjes konden onze medewerkers Klantcontact in één keer goed afhandelen. We streven ernaar om dit percentage verder te verhogen, onder andere door onze kennisbank (met informatie voor medewerkers) uit te breiden. Onze huurders geven het telefonische klantcontact in 2023 gemiddeld het rapportcijfer 8,0. Een resultaat om trots op te zijn.
Online dienstverlening
De ontwikkeling van ‘online dienstverlening’ heeft de afgelopen jaren een steeds grotere rol gekregen bij Lefier. Onze huurder kan op elk moment van de dag of avond gebruik maken van onze digitale mogelijkheden. Een belangrijk kanaal dus en niet meer weg te denken in het klantcontact. Je kunt online van alles zelf regelen; het loopt uiteen van eenvoudige Self Service Scenario’s (SSS), tot ingewikkeldere vraagstukken, waarbij documenten moeten worden aangemaakt en verzonden, tot en met het online ondertekenen van een nieuw huurcontract of het oude opzeggen. Nog een voorbeeld: reparatieverzoeken. Daar zien we een mooie opgaande lijn naar meer online aanvragen: nu al ruim 30% van de aanvragen voor een reparatie. De doorontwikkeling van SSS is een continu proces; daar werken we hard aan omdat het bijdraagt aan het verbeteren van onze interne werkprocessen. Door de implementatie van een nieuwe versie van ons primaire systeem Empire (ONF) in 2023 heeft die ontwikkeling op een laag pitje gestaan. Tijdens ONF zijn alle SSS’s omgebouwd om ze geschikt te maken voor de koppeling met de nieuwe versie van Empire.
We hebben in 2023 de volgende verbeteringen doorgevoerd:
- woningruil aanvraag verbeterd en uitgebreid;
- automatisch geplande vooropname is uitgebreid van alleen Stadskanaal naar Studenten, in 2024 zelfs Lefier-breed;
- gefaseerde implementatie van klantenportaal software Suite ter vervanging van Umbrella, gestart in 2023, een vervolg in 2024;
- het Self Service Scenario voor zonnepanelen is live gegaan;
- proces bijzondere verhuringen is gedigitaliseerd.
Klachten in 2023
Klanttevredenheid is ons hoogste doel. Als klantgerichte organisatie streven we ernaar om onze klanten optimaal van dienst te zijn. Toch moeten we erkennen dat we zelf ook wel eens fouten maken, dat is onvermijdelijk. Denk je dat je een fout tegenkomt en wil je daar een klacht over indienen, dan kun je dat op verschillende manieren melden. Zowel huurders als niet-huurders mogen dat overigens doen. Het klachtenformulier op onze website is de meest gebruikte methode.
Komt er zo’n klacht binnen, dan registreren we dat in ons systeem; de klacht wordt dan vanzelf doorgestuurd naar de collega die over het onderwerp gaat. Voor de afhandeling van klachten zijn bij Lefier specifieke medewerkers verantwoordelijk. Zij doen er alles aan om het in een klacht genoemde probleem snel en adequaat op te lossen. In 2022 ontving Lefier 832 klachten; in 2023 waren dat er 1.006. Wat het klachtenproces betreft: in 2024 gaan we de sturing op dat werkproces verbeteren.
Geschillencommissie
Als een huurder ontevreden is over de afhandeling van de klacht, dan is er sprake van een geschil. De huurder kan de klacht dan indienen bij de geschillencommissie in zijn regio. Deze onafhankelijke commissie onderzoekt het geschil en geeft ons advies over de afhandeling. In 2023 ontvingen de regionale geschillencommissies 23 klachten over Lefier. In 6 gevallen is de klacht door de commissie toegewezen als ‘gegrond’, in 13 gevallen afgewezen. Op dit moment (begin 2024) zijn er nog 4 geschillen in behandeling.
Huurcommissie
Bij geschillen tussen huurder en verhuurder over huurprijs, servicekosten en onderhoud is het aangewezen adres om dat te melden de Huurcommissie. Dat is een onafhankelijke organisatie, speciaal opgericht voor dit soort geschillen. In 2023 behandelde de Huurcommissie 32 klachten over Lefier. In 6 gevallen is de klacht toegewezen als ‘gegrond’, in 23 gevallen afgewezen. Er zijn op dit moment (begin 2024) nog 3 geschillen in behandeling.
4.2 Samen met bewoners en partners
Van ‘alleen doen’ naar ‘samenwerken’. Lefier staat met beide benen in de samenleving, in verbinding met huurders en hun vertegenwoordigers en samenwerkingspartners’. Daar gaan we voor!
Huisvesting statushouders
Nederlandse gemeenten krijgen elk jaar een taakstelling van het rijk om een bepaald aantal statushouders te huisvesten. Dat gaat op basis van de grootte van de gemeente. Hiervoor maken de gemeenten prestatieafspraken met Lefier. Het aantal te huisvesten statushouders is afhankelijk van ontwikkelingen in het buitenland, zoals oorlog in het land van herkomst en de besluitvorming in de Nederlandse politiek. We proberen als corporatie zo goed mogelijk bij te dragen aan de taakstelling van gemeenten. In totaal hebben we in 2023 een woning kunnen bieden aan 259 personen. Iets meer dan in 2022 (toen 230 personen). Dit aantal is nog exclusief de zogeheten 'na-reizigers', meestal zijn dat gezinsleden die in dezelfde woning terecht kunnen.
In de drie gemeenten Groningen, Midden-Groningen en Stadskanaal is de plaatselijke taakstelling voor de huisvesting van statushouders gehaald. In Emmen en Borger-Odoorn niet. Dat het daar niet is gelukt, ligt voor een deel buiten de invloed van de woningcorporaties in de gemeenten.
Noodopvang vluchtelingen
In 2023 heeft Lefier, in samenwerking met de gemeente Groningen een extra 150 asielzoekers van de COA opgevangen vanuit de overloop van Ter Apel.
Wonen en zorg
Het thema ‘wonen en zorg’ staat bij steeds meer gemeenten hoog op de agenda. Een gevolg van de Nationale Prestatieafspraken op dat gebied. In ons werkgebied zien we dat de gemeente Groningen hier al vrij concreet in is. De gemeenteraad heeft daar een uitvoeringsprogramma vastgesteld vanuit de woonzorgvisie. In 2024 gaan de betrokken partijen daar uitvoering aan geven; dit is in 2023 voorbereid. Namens Lefier is onder andere onze relatiebeheerder zorg bij de voorbereidingen actief geweest. Ook in de gemeenten Emmen en Borger-Odoorn zijn het afgelopen jaar stappen gemaakt op dit gebied. We hebben daar met de zorg gerelateerde stakeholders intensieve gesprekken over gevoerd. Binnen Lefier hebben we in 2023 een ‘expertteam zorgvastgoed’ in het leven geroepen. Het team brengt de impact voor Lefier in kaart en denkt na over goede maatregelen. In 2024 gaan we het strategisch plan zorgvastgoed zorgvuldig actualiseren.
Het Skaeve Huse is een bijzondere woonvorm voor de doelgroep ex-verslaafden. De realisatie van dit project is in 2023 weer een stukje dichterbij gekomen, in samenwerking met de gemeente Groningen en zes zorginstellingen. De benodigde omgevingsvergunning is er nu, die heeft het college van B&W in augustus 2023 verleend. Er loopt nog een bezwaarprocedure. Als het lukt, willen we in 2024 echt van start met de ingebruikneming.
Overleg met onze huurders
We vinden het belangrijk dat onze huurders betrokken zijn bij ons doen en laten. In alle gemeenten waar Lefier woningen verhuurt, is dan ook een huurdersorganisatie actief. We informeren de huurdersorganisaties altijd over nieuwe ontwikkelingen en voorgenomen plannen. De huurdersorganisaties zijn er om de belangen van huurders te bewaken. Daarover zijn ze voortdurend in gesprek met Lefier.
Betrokkenheid van huurdersorganisaties bij ons beleid
Als we over nieuw beleid nadenken, betrekken we daar de huurdersorganisaties in een zo vroeg mogelijk stadium bij. Dat geldt ook ieder jaar weer voor het opstellen van producten die de strategische koers van de organisatie op korte en de langere termijn mede vormgeven. Met de huurders overleggen doen we op allerlei manieren. In de vorm van een adviesaanvraag, in co-creatie, in de vorm van een (tijdelijke) werkgroep of themasessie. Voorbeelden van de onderwerpen waar onze huurdersorganisaties in 2023 over meedachten:
| P&C cyclus | Beleid | Overig |
|---|---|---|
| Portefeuillestrategie | Jaarlijkse huurverhoging | Algemene huurvoorwaarden |
| Omgevingsanalyse | Sociaal Statuut | Visie op dienstverlening |
| Prioriteitenbrief | Actualisatie ZAV-beleid | Visie op communicatie |
| Jaarverslag en jaarrekening | Huurbeleid | Woonlastenonderzoek |
| Jaarplan en begroting | Duurzaamheidsvisie |
Prestatieafspraken
Lefier maakt ieder jaar aan het eind van het jaar prestatieafspraken met de huurdersorganisaties en gemeenten voor het komende kalenderjaar. In de gemeenten Emmen, Groningen en Midden-Groningen liggen er afspraken klaar voor 2024, met een vooruitblik naar de jaren daarna. In de gemeenten Borger-Odoorn en Stadskanaal hebben we meerjarige prestatieafspraken gesloten.
Over die prestatieafspraken: het gaat om gezamenlijke afspraken op het gebied van beschikbaarheid van woningen, betaalbaarheid, duurzaamheid, leefbaarheid en wonen, welzijn & zorg. Op al deze thema’s leggen de corporaties hun plannen vast. De gemeenten geven op hun beurt aan wat huurders en corporaties van hen kunnen verwachten in de komende periode. Conform de Woningwet moeten deze prestatieafspraken ieder jaar vóór 15 december zijn getekend. Ook in 2023 is dat weer gelukt!
Inhoudelijk. In de prestatieafspraken zie je vanzelfsprekend onze flinke verduurzamingsopgave terug. Maar ook bijvoorbeeld hoeveel woningen we nieuw gaan bouwen en hoeveel geld we begroot hebben voor uitgaven in de categorie ‘leefbaarheid’.
De prestatieafspraken zijn een vast onderdeel van onze jaarlijkse Planning & Control cyclus. Dat hele proces begint altijd met een ‘omgevingsanalyse’. De basis voor de actualisatie van onze portefeuillestrategie en daarmee voor de biedingen aan gemeenten. Op basis van onze portefeuillestrategie stellen we vervolgens onze meerjarenbegroting op. Het aantal woningen dat we opnemen in de prestatieafspraken (voor verduurzaming, nieuwbouw, verkoop en sloop) is dus een afgeleide van die meerjarenbegroting.