Spring naar inhoud

Over Lefier

1.1 Wij zijn Lefier!

Onze missie

Bij Lefier bieden we een goed en betaalbaar (t)huis aan wie ons nodig heeft, nu en in de toekomst. We werken mee aan sterke wijken en buurten, waar mensen prettig met elkaar samenleven. Zo dragen we bij aan een samenleving waarin iedereen zichzelf kan zijn en volwaardig kan meedoen.

Onze visie 

Lefier maakt (het) verschil door: vanuit nabijheid altijd de huurder als vertrekpunt van handelen te nemen en een dienstverlening te bieden die persoonlijk en op maat is. Samen met partners steeds datgene te doen wat in díe situatie of in dát gebied het beste past, met deze koers van Lefier als kompas, medewerkers in staat te stellen om met plezier en trots hun vak uit te oefenen.

Onze kernwaarden

Bij Lefier werken we

  • Met (compassie) en een sociaal hart voor onze huurders
  • In verbinding met huurders, netwerkpartners en elkaar
  • Met daadkracht: doen is de beste manier van leren.

1.2 Ontwikkelingen/nieuwe uitdagingen

Lefier krijgt als maatschappelijke organisatie voortdurend te maken met veranderingen in de samenleving. Onze omgeving dus. Vaak zijn die veranderingen ook van invloed op onze taken en hoe we die uitvoeren. Soms zijn die nieuwe ontwikkelingen te voorspellen en door de jaren heen redelijk stabiel, soms komen ze onverwacht en zijn ze echt helemaal nieuw. In dat geval besteden we er extra aandacht aan; de belangrijkste bespreken we in een ‘Omgevingsanalyse’. Deze paragraaf gaat over de nu te verwachten ontwikkelingen vanaf 2024.

Kabinetsformatie

In 2023 is het kabinet Rutte IV gevallen. In 2024 zal een nieuw kabinet gevormd worden. De samenstelling van de regering zal er vermoedelijk heel anders uit gaan zien dan nu; de verkiezingsuitslag was heel duidelijk. Dat betekent dat ook de politieke koers en concrete plannen sterk kunnen gaan veranderen.

Nationale Prestatieafspraken

Binnen de Nationale Prestatieafspraken zijn op verschillende thema’s afspraken gemaakt tussen het Rijk, de Woonbond, gemeenten (VNG) en Aedes. In 2023 zijn we volop bezig geweest om onze ambities te realiseren. Onder andere op gebied van verduurzaming van woningen, met als gevolg betere energielabels, samenwerking met stakeholders en onze nieuwbouwopgave. Daar blijven we in 2024 hard aan werken. We gaan onder andere zonnepanelen aanbrengen op 2.500-3.000 woningen, nog eens 1.000 woningen met een E, F of G label verduurzamen en ongeveer 5.000 m² glas vervangen voor energiezuinig HR++ glas. Daarnaast leveren we minimaal 217 nieuwbouwwoningen op. We streven naar meer nieuwbouw in de komende jaren, om onze doelstelling te halen van gemiddeld 360 nieuwbouwwoningen per jaar. Daarvoor is de pijplijn goed gevuld.

Druk op wijken door stijgende zorgvraag

In de wijken waar we actief zijn, komt steeds meer druk te staan op de leefbaarheid. Er is sprake van een toenemende zorgvraag en de complexiteit van de zorgvraag neemt toe. Voor ons betekent het dat in al onze wooncomplexen wel iemand woont die extra aandacht nodig heeft. Naast het persoonlijke contact dat we met onze huurders hebben, hebben we verschillende apps ontwikkeld die onze huurders en medewerkers meer helderheid en ondersteuning bieden. Daar kunnen we in 2024 mee aan de slag. Om meer te kunnen sturen op gemengde wijken en buurten hebben we het huurbeleid aangepast.

Financiële ruimte

De verhuurdersheffing is met de komst van de Nationale Prestatieafspraken afgeschaft. Dit heeft een positief effect op onze financiële ruimte en het realiseren van onze ambities. Daarentegen zien we ook dat dit teniet wordt gedaan door de maatregel met betrekking tot de huurverlaging, hogere bouw- en onderhoudskosten en de gestegen rente. Bovendien stijgen ook de loonkosten.  We hebben te maken met loonkostenstijging van 12 procent. Al deze ontwikkelingen baren ons zorgen; we hopen dat we toch (alle) ambities kunnen blijven realiseren.

Onze huurders als uitgangspunt

Onze processen en systemen zijn in 2023 verbeterd, met de huurder als uitgangspunt. Dat veranderproces met de naam ‘Ons Nieuwe Fundament’ vroeg veel van onze medewerkers, maar het heeft ook zeker onze basis versterkt. We zijn er ook in geslaagd om onze systemen gebruiksvriendelijker te maken. Om onze huurders nog beter van dienst te kunnen zijn, blijven we ook in het komende jaar werken aan onze datasystemen en verbeteren we processen voortdurend. Kortom: ondanks een aantal grote uitdagingen en ontwikkelingen om ons heen, lukt het ons om ons onveranderd in te blijven zetten voor de belangen van onze huurders.

1.3 Lefier en ESG

Duurzaamheid en sociaal-maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen een steeds belangrijkere rol in binnen onze samenleving. Dat was altijd al belangrijk, maar de laatste jaren is de aandacht gegroeid. Net als de aandacht voor een veilige werksfeer, openheid en het beheersen van risico’s op het werk. Thema’s die samenkomen in de ontwikkeling van het begrip ESG, de afkorting van Environmental, Social, Governance. Drie actuele thema’s die we steviger willen verankeren in de organisatie, als aanvulling op onze maatschappelijke ‘drive’. In november 2022 heeft de Europese Unie een richtlijn aangenomen: de Corporate Sustainability Reporting Directive (ook wel kort de “CSRD-richtlijn”). Die richtlijn houdt in, dat vanaf januari 2024 steeds meer bedrijven verplicht zijn om te rapporteren over de impact van hun activiteiten op mens en milieu.

ESG als rode draad, voelbaar en zichtbaar door ambitie en verslag

Lefier heeft die wettelijke verplichting nu nog niet. Maar omdat we een maatschappelijk gedreven organisatie zijn, vinden we het van belang om op dit gebied onze bijdrage te leveren.  En om hierover ook in het jaarverslag te rapporteren. Sterker nog: als we kijken naar de ambities van Lefier en onze jaardoelen en prestaties, dan zien we dat de ESG-thema’s daar als een rode draad doorheen lopen. Rapporteren over ESG doen we ook in de structuur van ons meerjarig ondernemingsplan. Zo kun je zien dat ESG bij Lefier niet een ‘los’ element zonder betekenis is, maar een integraal en stevig onderdeel van onze strategie en bedrijfsvoering.

Gezamenlijk leren met Aedes en Vernieuwde Stad

Bij het ontwikkelen van de formele verplichting om te rapporteren over ESG, heeft Lefier er bewust voor gekozen om aan te sluiten bij de initiatieven op dit gebied van Aedes en de Vernieuwde Stad. We vinden dat we niet zelf het wiel uit hoeven te vinden. Zo zetten we immers onze tijd en energie slim, (kosten)efficiënt en duurzaam in.

Door het jaarverslag heen nemen we u met de icoontjes mee langs de ESG-onderwerpen.

Steeds als een vanzelfsprekend en onmisbaar onderdeel van het verslag. Ook in het hoofdstuk ‘Lefier in het kort’ is in één oogopslag te zien hoe we tot nu toe presteerden als het gaat om de ESG-thema’s.

Environmental. In hoofdstuk 3 ‘Onze volkshuisvestelijke inhoud’ leest u alles over onze inzet op duurzaamheid. Bij onze woningen, maar ook in onze bedrijfsvoering.

Social: Hoofdstuk 3 is logischerwijs ook het hoofdstuk over onze maatschappelijke inzet in ons werkgebied. In hoofdstuk 5 ‘Onze organisatie’ staan onze mensen centraal, ons sociaal kapitaal.

Governance: In hoofdstuk 7 en 8 vindt u alle informatie over risicobeheersing en Governance

1.4 Lefier in het kort​

-

Onze Volkhuisvestelijke Inhoud

-

Onze legitimatie

-

Onze organisatie

1.5 Lefier en Aedes Benchmark

De Aedes-benchmark maakt al tien jaar de prestaties van corporaties op hoofdlijnen inzichtelijk. In november 2023 zijn de resultaten over het afgelopen jaar bekendgemaakt. Op de volgende pagina ziet u de resultaten, verdeeld over de verschillende prestatievelden.

Algemene conclusies: 

  • Bedrijfslasten: we scoren op dit onderdeel wederom een A, wat wil zeggen dat onze bedrijfslasten onder het gemiddelde van de sector liggen. Dit is gelijk aan de score in 2022. Gezien onze opgaven vinden wij een B-score passend. 
  • Huurdersoordeel: door een verbeterde score van 7,6 (was 7,4) op het onderdeel “huurders met een reparatieverzoek” is de score voor dit prestatieveld verbeterd van een C naar een B. Voor nieuwe huurders en vertrokken huurders is de score -ondanks ons doel om op deze onderdelen in stappen door te groeien naar een betere waardering- met respectievelijk 7,4 en 7,3 gelijk aan de score van het voorgaande jaar. 
  • Beschikbaarheid en betaalbaarheid: op alle deelonderdelen (beschikbaarheid, betaalbaarheid en het huisvesten van doelgroepen) scoren we een A!. Vorig jaar scoorden we op het deelonderwerp beschikbaarheid nog een B. Binnen het vrijkomende aanbod van woningen is het aandeel tot de aftoppingsgrens relatief hoog ten opzichte van de sector. Dat verschil zien we ook terug in de indicator die de ontwikkeling ten opzichte van vorig jaar inzichtelijk maakt. Voor Lefier is er sprake van een beperkte daling van 1 % tegenover een sector-brede daling van 4,4%. 
  • Onderhoud en verbetering: met een C-score scoren we onder het sectorgemiddelde. We zetten vol in op het verduurzamen van ons bezit en de daarmee samenhangende verbetering van de technische woningkwaliteit. In het afgelopen jaar lag de score met 198 kWh/ m2 nog boven het sectorgemiddelde van 186 kWh/ m2. Wij verwachten dat deze score de komende jaren verder zal verbeteren als gevolg van onze activiteiten en doelstellingen op het gebied van verduurzaming. 
  • Duurzaamheid: bovengenoemde technische woningkwaliteit is ook één van de indicatoren voor dit prestatieveld. De CO2-uitstoot per M2 is met 21,8 hoger dan het sectorgemiddelde van 18,1.  De isolatie-prestatie ligt met 47,5 kWh/ m2 tevens boven het sectorgemiddeld van 39. Ook op deze indicatoren zien we een verbetering ten opzichte van voorgaand jaar, Op de CO2-uitstoot en de isolatie-prestatie scoorden we een jaar eerder nog respectievelijk een 23,2 en een 54,9. Er is daarmee wel sprake van een positieve ontwikkeling. 

Bekijk voor een uitgebreide toelichting en analyse de Corporatierapportage Aedes-benchmark 2023

Versie:
v6.2.32

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report